Om allt och inget

Om allt och inget

Reflektioner om allt och ingenting

Som sagt här finns det reflektioner mellan himmel och jord. Allt från lantmjölk, till nedlagda vattenkraftverk och djur i tunnelbanan.

Om lantmjölk och högoktanig bensin

Tankar som konsumentPosted by Tomas Helling Fri, February 26, 2016 21:47:35

Jag sitter vid köksbordet och äter hemlagad pasta Bolognese. En av världens godaste rätter. Dessutom mycket lätt att laga. Den går givetvis att laga vegetarisk. Till denna fantastiska rätt dricker jag något av det godaste som finns. – Lantmjölk, i vissa sammanhang även kallad ”gammaldagsmjölk”.

Mjölken har inte separerats, standardiserats och homogeniserats och uppfattas därför som om den kom direkt från kons spenar. Så är ju inte fallet, förstås. Sedan 1937 är det lag på att all mjölk som säljs i butik måste pastöriseras (värmas upp för att ta död på vissa mikroorganismer, ursprungligen TBC).

Nåväl, medan jag sitter och avnjuter min måltid reflekterar jag över varför lantmjölken är dyrare än ”vanlig, standardiserad” mjölk. Rent tillverkningsmässigt borde den vara billigare eftersom den inte har passerat separations-, standardiserings- och homogeniseringsprocesserna i mejeriet. Kapitaldrivande och energislukande processteg. Det borde ju rimligtvis innebära att lantmjölken skulle vara billigare än standardmjölk. – Eller?

I samband med att jag tar sista tuggan av min måltid kommer jag att tänka på ett motsvarande ”konsumentbedrägeri”. För några år sedan lanserade ett välkänt bensinbolag sitt nya bränsle V-Power. Detta nya bensinbaserade bränsle skulle ge dig bättre och renare prestanda i ditt fordon. Givetvis med en något högre prislapp. – Det kostar att bidra till bättre miljö, i synnerhet om du samtidigt ökar din kundtillfredsställelse.

Det bolaget gjorde i samband med lanseringen av V-Power var att de ökade andelen etanol i bensinblandningen. Etanol är enligt svensk lagstiftning befriat från energiskatt, eftersom det inte betraktas som bränsle. Med andra ord, bensinbolaget reducerade sina egna kostnader. Men du som konsument fick betala ett högre pris om du tankade V-Power. Känns det bra?

Så länge som vi konsumenter låter oss luras av bolagens knep kommer omställningen till ett mer hållbart samhälle belasta befolkningen helt i onödan, ta längre tid, till förmån för företagens vinster.

Låt upplysningens tid komma. Nu!

//Tomas



  • Comments(0)//blogg.hellingforetagsutveckling.se/#post6